אתם כאן: עמוד הבית מאמרים שני שליש מהעסקים מדווחיים כי פייסבוק אינו יעיל

שני שליש מהעסקים מדווחיים כי פייסבוק אינו יעיל

"כמעט שני-שליש מהעסקים, מעידים כי אין עדות לכך שלאסטרטגיית השיווק החברתי שלהם יש השפעה חיובית" מראה מחקר שהתפרסם לאחרונה (The Telegraphy, 6.10.15).

שיווק חברתיכל זאת ועל-פי אותו מחקר, למרות שבעלי ומנהלי העסקים הקטנים משקיעים 6-10 שעות שבועיות בשיווק חברתי באתרים כמו פייסבוק, יוטיוב, טוויטר, גוגל+, אינסטגרם ואחרים. ובעוד מחקר נוסף מראה כי 96% מבעלי העסקים הקטנים עושים שימוש בשיווק חברתי באתרים כמו פייסבוק ודומים (עוד על נתוני השימוש ברשתות חברתיות) - אז, האם פייסבוק ושיווק חברתי יכול להיות בזבוז זמן עבור מרבית העסקים?

צל מעל 62% אחוז מבעלי העסקים נראה כי לפעילות השיווקית בפלטפורמות החברתיות כגון פייסבוק או יוטיוב (המתפארות, כל אחת, במעל מיליארד משתמשים בחודש) אין השפעה משמעותית על הכנסות או מודעות למותג ... עם זאת, יתרת 32% דווקא רואים תמורה בהשקעה במדיה החברתית" (The Telegraph, שם).

פייסבוק, לא מה שחשבתם

כפי שכבר תואר בעבר, פייסבוק אינו בדיוק מה שחשבתם (אולי בעבר, בודאי לא כיום) וכי "ממחקרים שפורסמו לאחרונה מתברר שפייסבוק יכול להרוג לכם את אתר האינטרנט העסקי ולפגוע אנושות בפעילות הרשתית שלכם" (זהירות, 2010).

שהרי "ברשת קיימת מגמה ברורה של גידול מהיר במספר האוהדים בעמודי העסקים ברשת החברתית פייסבוק - מצד אחד ומצד שני ירידה משמעותית בנפחי התנועה לאתרי אותם עסקים. אתרים שבעבר שימשו כמקור מידע, אפיק שיווק ומסחר ער ובפרט סייעו להגדלת המחזור העסקי של אותם עסקים ובעלויות  נמוכות יחסית (בהתחשב בעלות התפעולית הנמוכה שלהם) ... עובדה זו מגבילה ומסרסת את פעילויות השיווק, המאמץ המיתוגי והופכת את התנהלות העסק לכפופה לתנאי השימוש של אתר פייסבוק שכידוע נתונים לשינוי מהיום למחר ומקשים ביותר על תכנון אסטרטגי ארוך טווח" (שם).

למעשה, פייסבוק (ורשתות חברתיות אחרות - אך זו הראשונה דומיננטית הרבה יותר) הפכה לכמעין "מלכודת דבש" לעסקים קטנים ועצמאיים (פייסבוק מלכודת דבש, 2011). מסביר יוני סער מדה-מרקר "כדי לעניין את הגולש אנחנו חייבים להביא תוספת ערך; לא בדיחות, מבצעים ומשחקים, אלא עניין אמיתי בתחומים שלו. זה אכן דורש השקעה גדולה, אבל מי שיצליח לפצח זאת, ירוויח ביצירת דיאלוג כן עם הצרכנים. מעורבות רגשית כנראה זקוקה לחיבור נוסף מלבד שיחה אינטרנטית. משהו יותר חווייתי. ואת זה, פייסבוק לא יביא לנו לעולם" (דה-מרקר).

כך שככל שהעסק מתחייב יותר לרשת החברתית, הוא הופך שבוי של כללי המשחק שהיא קובעת ועל-ידי כך פוחת חופש הפעולה והיצירתיות שהוא יכול להפגין - אם היה פועל באתר עצמאי משלו ומשתמש ברשת החברתית רק כמנוף שיווקי ולא כמוקד פעילותו.